Aktualności
Święto upamiętnia biblijną historię opisaną w Księdze Estery, która prawdopodobnie miała miejsce wpołowie V w. p.n.e. – wyswobodzenie Żydów z rąk Hamana, dążącego do zgładzeniaich w całej Persji. Haman miał wyznaczyć termin zagłady Żydów poprzez losowanie,a Estera doprowadziła do uwolnienia swego narodu z opresji i wymierzenia karyprześladowcom.
"Święto Purim, można
powiedzieć, pełni ważne funkcje psychologiczne. Wszystkie inne święta mają wyraźne duchowe
przesłanie: Rosz haSzana - skruchę; Sukot - wdzięczność; Chanuka -przywiązanie do wolności
religijnej; Pesach - wolność; Szawuot - Torę. Ale tylko Purim pozwala nam na ten rodzaj świętowania,
który dopuszcza całkowite zapomnienie się i odczuwanie wielkiej radości z powodu udanej zemsty. To
słodkie i bardzo ludzkie uczucie. Zemsta nie może być jednak programem działania. Co innego zabawa,
maski, kołatki, hałas i ucztowanie. Zemsty jednak nie chcemy i nie możemy uświęcać. Purim pozwala
nam poradzić sobie, w symboliczny sposób, ze wszystkimi Hamanami naszej historii. Tak, potrzebne
jest nam takie święto" - (źródło:
http://poznan.jewish.org.pl/index.php/PURIM.o/Purim...historia-i-tradycja.html)
Królowa Estera -
obraz Edwina Longa (1878 r.)
Obyczaj wypiekania hamantaszy na Purim rozpowszechniony jest w Europie od dawna, w gminach aszkenazyjskich, później zaś rozprzestrzenił się na inne gminy. Dlaczego ciasteczka te noszą nazwę "uszy Hamana"? Legenda głosi, że kiedy prowadzono Hamana na stracenie, "jego plecy były zgarbione, głowa zwieszona, uszy zaś miał oderwane". Zgodnie zaś z inną legendą, Haman nosił trójkątną czapkę.
*W Purim Żyd musi wypić tyle wina, aby nie był w stanie odróżnić (ad lo jada) słów "przeklęty Haman" od słów "błogosławiony Mordechaj".
(za: jewish.org.pl)